Smoothies.

Smoothies : Wat zijn smoothies?

Smoothies zijn meestal koude romige drankjes met fruit of groenten.   Het zijn niet-alcoholische dranken. De basis van een smoothie is doorgaans een melkproduct aangevuld met ijs en vers fruit of groenten. Een blender of staafmixer zal het instrument zijn om deze ingrediënten tot een gladde drinkbare massa te mixen.  In speciaalzaken wordt ook vaak yoghurt gebruikt, ingevroren fruit of groenten en soms wordt een zoetmiddel toegevoegd.  
Smooth is een vertaling en komt eigenlijk uit het Engels en betekent zonder stukjes, glad of drinkbaar, als vloeistof.


 

Smoothies : Waar zijn smoothies ontstaan?


Smoothies lijken oorspronkelijk afkomstig uit warmere landen zoals India, het Middellands Zeegebied en het Midden-Oosten, waar dit wordt gemaakt met vruchten, yoghurt en honing. Voor de samenstelling wordt soms ook wel water gebruikt.
 

Smoothies : Welke soorten smoothies zijn er?

 
Zoals je kan vermoeden komen smoothies voor in alle vormen en omstandigheden.  De meest voorkomende smoothies zijn echter fruitsmoothie, groentesmoothie, ijssmoothie, yoghurtsmoothie en watersmoothie.  De vorm van de smoothie heeft te maken met de vloeistof die eraan toegevoegd wordt of het product waarmee deze gemaakt is.
 

Smoothies : Hoe gaan we smoothies maken? 


  • Wil je een soort van milkshakes kies je voor melk. In fruitsmoothies kies je voor fruitsap of water.
  • Om je drankje romig te maken, kan je het makkelijkst room toevoegen. Je kan natuurlijk variëren met de vloeistof die jij wil of die jij het lekkerste vindt.  Het kan ook met yoghurt of heel zacht fruit. Hoe minder vloeistof je aan je smoothie toevoegt, hoe smeuïger je eindresultaat.
  • Fruit en groenten zijn de meest gangbare, verse ingrediënten. Wat fruit betreft, zijn de mogelijkheden uiteraard zo breed als degene die jij graag wil gebruiken. Een ideaal ingrediënt is een rijpe banaan: deze is zowel zoet als romig. Wil je een zogenaamde groene smoothie maken voeg dan groene bladgroenten toe.
  • Extra smaakmakers toevoegen. Ook hier zijn de mogelijkheden enorm. Klassiekers zijn vanille en kaneel. Allerhande honing, suikers en stroop zijn in voor een zoete toets.
  • Alles de blender in of onder de mixer en tot een smeuïg drankje mixen.

Smoothies : Wat zijn de voor- en nadelen van smoothies.


Laten we beginnen met de nadelen van smoothies. Zoet wil zeggen suiker.  De toegevoegde producten en natuurlijk ook het fruit bevatten redelijk veel suiker.   Zoetstof om de sweet tast te krijgen zijn eigenlijk toegevoegde suikers.  Je zal begrijpen dat toegevoegde suikers een dikmaker zijn net als suikers die uit het toegevoegde fruit vrij komen.  Smoothies zijn dus niet direct de beste keuze voor intensieve afslankers.
Als tussendoortje zou ik zeker geen smoothie met zoetstof aanraden als je wil afslanken of op gewicht blijven.  Je kan wel gezonde tussendoortjes vinden als je klikt op volgende gratis link : 


Ten tweede zijn de aanwezige suikers niet de beste vrienden van je tanden en kan het tandglazuur aangetast worden.   Na het gebruik van een smoothie kan je best naspoelen met een glas gewoon water.
Bij de voordelen is het belangrijk om te weten dat dus de meeste smoothies gemaakt worden met groenten en of fruit.   In groenten en fruit zitten essentiële vitaminen en mineralen die wij als mens nodig hebben.  Doorgaans eten wij ook te weinig groenten en fruit dus is dit een voedzaam element bij het drinken van een smoothie.
Alles van begin- tot het eindproduct zit in de blender of mixer dus in principe gaan er geen essentiële bestanddelen verloren.  Alle vrijgekomen vezels uit groenten of fruit blijven aanwezig in de drank.  Vezels zijn eveneens noodzakelijk voor ons lichaam en waar we doorgaans te weinig van binnen krijgen. Algemeen kan men echter stellen dat wij in onze hedendaagse samenleving te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen en dat kunnen we rechtstreeks vertalen in te weinig groenten en fruit eten.
Uitgebalanceerde maaltijden zijn daarom essentieel en vooral veel kleur op je bord in de juiste samenstelling.  Ik kan je hierbij helpen of als je inspiratie nodig hebt kom dan in mijn facebookgroep :
neem een kijkje op mijn website :πŸ‘‡πŸ»πŸ‘‡πŸ»

Smoothies : Waarom zouden we een smoothie moeten drinken?


Vooreerst kunnen we stellen, als we naar de samenstelling zien en hoe we een smoothie moeten maken, dat het poepsimpel klaar te maken is en dat we snel voedzame stoffen binnen krijgen.

 Voor de ontgifting en ontzuring want veel mensen hebben een leefpatroon met thee, koffie en alcohol. Dit zorgt onmiddellijk voor de opbouw van zuren. Deze zuren kunnen geneutraliseerd worden door het drinken van sappen en smoothies. Deze smoothies en sappen stimuleren de ingewanden, lever en nieren, wat helpt bij het afbreken van schadelijke stoffen in ons lichaam. 
Het geeft meer energie en voeding want smoothies en sappen zitten vol met levende elementen die het verteringsproces ondersteunen, wat betekent dat je darmflora, lever en alvleesklier niet zo hard hoeven te werken om je lichaam van alle noodzakelijke voedingsstoffen te voorzien. Dit spaart je lichaam energie waardoor je je niet futloos voelt na het drinken van een smoothie. 
Doordat het blenden van de smoothie de samenstelling van het fruit en de groente doorbreekt is ons lichaam in staat tot 99% van de voedingswaarde van het fruit en de groente te absorberen. 
Voor diegene die het gevoel hebben een extra boost te kunnen gebruiken is dus niets beter dan een rauwe smoothie elke dag met meer energie en een langer uithoudingsvermogen tot gevolg.
 

Smoothies : Wat is een groene smoothie?

 
Een groene smoothie is een drankje dat bestaat uit groenten (60%), fruit (40%) en water. Niet zo heel raar want door deze samenstelling krijg je in een korte tijd ontzettend veel goede voedingsstoffen binnen en heeft het een positieve invloed op je vochtbalans in tegenstelling tot andere traditionele dranken als koffie end….
Uit een onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de bevolking in ons land niet voldoet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en de helft van alle mensen aan de dagelijkse hoeveelheid fruit. Dit is natuurlijk veel te weinig! Een groene smoothie is daarom een gezonde en lekkere manier voor volwassenen én kinderen, om toch genoeg groenten en fruit binnen te krijgen om de dag vitaal door te komen.
 
 

Smoothies : Wat is een fruitsmoothie?

 
Fruitsmoothies zijn gemaakt van verschillende soorten (doorgaans 2) vers of bevroren fruit. Hierdoor zijn ze rijk aan vezels, vitamines, mineralen, antioxidanten en andere gezonde stoffen die in fruit voorkomen. Fruitsmoothies hebben veel voordelen voor je gezondheid. Weet dat bevroren fruit weinig of niets van de voedzame stoffen verliest.
 
πŸπŸ‰πŸπŸ‘πŸ’πŸπŸ“πŸ‡πŸπŸ‰πŸπŸ‘πŸ’πŸπŸ“πŸ‡πŸπŸ‰πŸπŸ‘πŸ’πŸπŸ“πŸ‡πŸπŸ‰πŸ

 

Smoothies : Wat zijn de 5 populairste smoothies?


1: De rood fruit/banaan smoothie

Banaan is altijd een heerlijke basis voor een smoothie. Door de combinatie van banaan en rood fruit krijg je dan ook een lekkere klassieke rode fruit smoothie. Wil je snel een overheerlijke en ijskoude smoothie, is het aan te raden om diepvriesfruit te gebruiken omdat deze dan onmiddellijk lekker koud te consumeren is.  Natuurlijk vers fruit is nog altijd de te gebruiken nummer één.
Wat je nodig hebt is 1 banaan, 3 eetlepels rood fruit naar keuze, 150 ml Griekse yoghurt en 1 eetlepel honing.
Hoe ga je deze klaarmaken : de banaan in stukjes snijden en samen met het rode fruit in de blender, voeg de Griekse yoghurt toe en de eetlepel honing, blenden maar en smakelijk.

2: Framboos smoothie


Dit is een overheerlijke smoothie die heel makkelijk is om te maken. De combinatie van framboos en yoghurt is ook een geliefde combinatie bij kinderen. Daarnaast bevat deze smoothie havermout waardoor het een geweldige smoothie is bij het ontbijt. Maar je kan de smoothie natuurlijk op elk moment van de dag drinken.
Wat je nodig hebt is 500 ml magere yoghurt, 1 eetlepel honing, 2,5 eetlepels havermout en 150 gr verse frambozen.
Hoe ga je deze klaarmaken : De frambozen samen met de yoghurt, de honing en de havermout samen in de blender en blenden tot een gladde massa en smakelijk.

3: Spinazie/sinaasappel/appel smoothie


Spinazie is een groente met enorm veel voedingsstoffen. Door de combinaite met de sinaasappels en groene appel krijg je een lekkere fris smaak!
Wat je nodig hebt is 1 kopje spinazie, 2 gepelde sinaasappels, 1 groene appel, 1 courgette, 1 glaasje water en 1 hand ijsblokjes.
Hoe ga je deze klaarmaken : Pel de sinaasappels en was de spinazie. Doe deze samen in de blender en mix het geheel tot een glad mengsel. Snij hierna de appel en courgette ook in stukken en voeg deze toe aan het mengsel en mix nog een keer. Je hoeft voor deze smoothie geen bevroren ingrediënten te gebruiken, omdat je nu wat water en ijsklontjes gaat toevoegen. Hierna is jouw frisse en supergezonde smoothie klaar om opgedronken te worden!

4: Ananas-banaan smoothie


Deze overheerlijke smoothie, liefst met ijs te serveren, doet je wegdromen en denken aan de witte zandstranden.  Het is niet voor niets één van de meest gekozen smoothies.
Wat je nodig hebt zijn 4 ijsklontjes, ¼ verse ananas, 1 banaan en 250 ml ananassap, appelsap of sinaasappelsap.
Hoe ga je deze klaarmaken : Doe de ijsklontjes, de ananas, de banaan en het sap in een blender en blenden of mixen maar tot het geheel glad is, zalige dromen.

5 : Ananas-mango smoothie


Deze exotische smoothie is super lekker tijdens die zomerse dagen en je hebt een overheerlijke verkoeling nodig die je ook nog wat oplevert.
Wat je nodig hebt : 1 kopje verse stukjes bevroren ananas, ½ kopje Griekse yoghurt, 1 kopje stukjes bevroren mango, ½ kopje sinaasappelsap, 1 eetlepel honing en 6 ijsklontjes.
Hoe ga je deze klaarmaken : Zo simpel als 1 – 2 – 3 namelijk alle ingrediënten doe je samen in de blender en blenden of mixen tot het gewenste resultaat.  Om een subtiele afwerking te bekomen kan je op je glas nog een stukje verse ananas steken.

Smoothies : Smoothies gebruiken bij het afslanken.


Als je smoothies wil gebruiken bij je dieet of bij het afslankprogramma dat je volgt, moet je op een aantal zaken letten.  We zetten ze hieronder even op een rijtje.
Gebruik voldoende groenten want ze zijn een belangrijk deel van een gezonde smoothie.  Je lichaam zal voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgen die het nodig heeft.  Probeer dus deze zoveel mogelijk te gebruiken.  
Drink altijd en niet alleen bij een smoothie, langzaam.  Wanneer je dit doet zal je namelijk sneller een verzadigd gevoel hebben en stop je.   Wanneer je dan begint met je eten, zullen je hersenen de voeding herkennen en zal het hongergevoel afnemen en zal dat uiteindelijk weggaan.  Wanneer je je eten en drinken opslokt zal dit signaal te laat komen en met als resultaat dat je teveel eet.
Let in je smoothies wel op met zoet.  Voorbeelden hiervan zijn zoetmiddelen, suiker, honing en zelfs bepaalde fruitsoorten.   Door de suikers zijn ze ook een stuk ongezonder.  Hierdoor zal het dan weer moeilijker voor je worden om op gewicht te blijven en gewicht verliezen zal een groot stuk moeilijker worden.
Als je wil afslanken heb ik echter een compleet plan dat gebaseerd is op mijn meer dan 10-jaar zoektocht naar een ideale manier om op gewicht te komen en vooral te blijven.   Wil je meer weten klik dan op onderstaande link : 

 

Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie achter te laten ❀

Ik hoop natuurlijk van wel elke week schrijf ik met plezier verder te helpen met wonderbaarlijke tips en strategieën zodat jij jouw succesvolle resultaat zonder dat je tijd opoffert voor familie & plezier.

De el  dit gerust met vriendinnen? Elke vrouw verdient het?
Wil je alvast alvast een leuk hebbeding : GRATIS E-BOEK 65 TUSSENDOORTJES


Heb jij een vraag: wellnessconsulente.suzy@gmail.com
Elke maandag    post ik een nieuw blogartikel. 
Op woensdag    maak ik een nieuwe video >>     YOUTUBE kanaal

Liefs & knuffels
                

0 Comments

Leave a Comment