Beweging!

Beweging!  Hoe vaak horen we het niet want rust roest zegt men in de volksmond.  In functie van afslanken is beweging niet hetzelfde als intensief gaan sporten.   Beweging komt voor onder verschillende vormen en intensiteit.  Beweging heeft voor iedereen een andere betekenis en invulling. Laten we in deze blog even bekijken wat we juist onder beweging verstaan en wat we er onder moeten verstaan.


Beweging : Wat is beweging?

Wanneer we het woordenboek er op naslaan heeft beweging wel 14 verklaringen.  Wat wel eigen is aan alles omtrent beweging is de volgende uitdrukking.  “Het veranderen van plaats, stand of houding.  Het zich verplaatsen van stand A naar B zonder dat een ander aanzet of helpt hierbij”  Hieruit leiden we af dat bewegen eigenlijk het van plaats A naar B gaan, zich verplaatsen of een andere houding aannemen.  Als je je lichaam in beweging brengt gaat er vanalles gebeuren.  Een beweging is eigenlijk het samentrekken van je spieren.   Hiervoor hebben deze brandstof nodig die hoofdzakelijk uit voeding komt en door je bloed naar je spieren wordt gebracht.  Om deze brandstof om te zeten in energie, heb je dus zuurstof nodig.  Hiervoor zorgen dan weer je longen die zuurstof uit de lucht halen en dit afgeven aan je bloed.  Je hart is de begeleider door je bloed rond te pompen door  je lichaam naar je spieren.  Dus is de rekensom eigenlijk eenvoudig te maken want hoe meer je beweegt, hoe meer zuurstof je spieren nodig hebben en hoe sneller je hart gaat kloppen om voldoende zuurstof in je bloed naar je spieren te pompen.   Als we dan gaan zweten weten we dat er energie is vrij gekomen voor je spieren waardoor er warmte ontstaat en daarom zweet je dus.

Beweging : Waarom we zouden moeten bewegen?

Een erg belangrijke factor en misschien wel de belangrijkste is dat beweging extreem goed helpt om stress te verminderen.  Door gewoon bezig te zijn met beweging maak je je hoofd leeg en denk je even niet aan alle problemen die zich her en der voordoen.
Nadat je actief bent geweest of in beweging zal je je zeker fitter voelen, meer energie hebben en zal je bij het naar bed gaan een stuk beter je nachtrust hebben.  Slapen is namelijk voor iedere mens essentieel en een goede nachtrust is echt wel noodzakelijk.
We moeten er zeker op wijzen dat regelmatig bewegen je bloeddruk omlaag haalt en de verhouding tussen goede en slechte cholesterol beter gaat regelen.   Hierover gaan we niet verder op in wat dat zou ons te ver leiden.
Ook een voordeel is dat bij regelmatig bewegen je gewicht natuurlijk op peil blijft.  In onze huidige haastmaatschappij is overgewicht en obesitas een aandoening waar 1 op 3 mensen mee te kampen heeft en inderdaad ik noem het een aandoening omdat de Wereld Gezondheidsorginisatie aantoont dat we eigenlijk met overgewicht afstevenen op een epidemie.  Kinderen zitten bij manier van spreken vanaf hun geboorte al achter de TV, computer, één of ander game maar het spelen in de tuin en buiten van X jaren geleden, is er vaak niet meer bij.  Reken daarbij nog het feit dat we zoals gezegd in onze haastmaatschappij liever gebruik maken van fastfood dan nog gezond te koken omdat vaak gewoon de tijd ontbreekt, en je zal beseffen dat dit een onderwerp is waar we toch even moeten bij blijven stilstaan.

7 TIPS:
 

Beweging : De 7 voornaamste voordelen van beweging!

 
  1. Door voldoende te bewegen zet je zoals gezegd je hart- en bloedvaten aan het werk waardoor ze sterker worden en daardoor verlaag je rechtstreeks de kans op hart- en vaatziekten.
  2. Door beweging verhoog je je weerstand en wordt je geholpen om stress kwijt te raken.   Bij beweging komen stoffen vrij die stressverlagend werken.  Let wel op bij burn-out of chronische stress met beweging want daar kan je het omgekeerde effect hebben en geraak je niet hersteld van je inspanningen.
  3. Je hebt zeker minder kans op diabetes type 2 omdat je spieren beter en beter worden bij het oppikken van brandstof uit je bloed.
  4. Door beweging en of inspanning, neemt de doorbloeding van je hersenen toe en verbetert de werking van hormonen en andere stoffen in je brein.  Het heeft een gunstige invloed op je humeur en zelfs op je verstandelijke functies.  Beweging lijkt ook de kans op vb Alzhaimer en dementie te verminderen.
  5. Wanneer je beweegt 4 tot 8 uur voor het slapen gaan zal dit zeker een positieve invloed hebben op je nachtrust en slaap je sneller in en wordt je minder vaak wakker.   Korter dan 4 uur voor het slapengaan intensief sporten heeft dan weer een negatieve invloed op je slaap.
  6. Door beweging krijg je zeker een betere conditie en sterkere longen.  Wandelen, in de tuinwerken, fietsen zijn een uitstekende vorm van beweging.  Je hoeft helemaal niet tot stervens toe te sporten of een abonnement te nemen voor de fitness.  Simpele dingen helpen je al een hele weg vooruit.  Een eerste zal zoals gezegd een positieve invloed hebben op je gewicht.   Je zal dit veel makkelijker kunnen controleren en zeker behouden.
  7. Een laatste punt dat ik met je wil delen is dat beweging ervoor gaat zorgen dat de zogenaamde gelukshormonen vrijkomen zoals serotonine, dopamine en endorfine.  Voor veel mensen met een depressie heeft beweging in openlucht dan ook een positief effect.
 

Beweging : Gezond ouder worden! 

Het is erg belangrijk dat mensen die al wat ouder zijn en laat het ons nu maar de categorie 55+ noemen, regelmatig bewegen.  We verstaan dan wel degelijk onder bewegen een activiteit doen die je hartslag omhoog gaat jagen en je ademhaling gaat versnellen.  Het best is dat je matig beweegt op elke dag van de week en je de tijd neemt om hieraan aandacht te schenken.  Mag ik er ook op wijzen dat stilzitten voor deze categorie van mensen eigenlijk moet vermeden worden.  Het is ook goed dat er regelmatig spierversterkende, botversterkende en evenwichtsoefeningen gedaan worden.
Ik wil toch ook wel de belangrijkste voordelen voor deze categorie van mensen op een rijtje zetten.
Vooreerst is het belangrijk te bewegen omdat het de botontkalking vertraagt en er minder kans is op botbreuk.  Is er toch een breuk zal de genezing een positiever verloop kennen.
Door regelmatig te bewegen blijf je lenig en soepel en heb je zelf minder kans om te vallen.
Je conditie blijft goed en je spieren blijven sterker.  Hierdoor zal je aanzienlijk langer zelfstandig kunnen functioneren.  
Bewegen is ook zoals reeds gezegd goed voor je geheugen en brein.
Onderschat niet het sociaal engagement als je regelmatig gaat bewegen met vrienden of sportpartners. Het brengt je onder de mensen en sociaal contact is onontbeerlijk in onze samenleving.


 

Beweging : 7 tips als je wil gaan bewegen!

  1. Bewegen na het ontwaken is een zeer goede manier om je verbranding in gang te zetten.  Het voordeel dat je daar van ontvangt is dat het direct resultaat gaat opleveren naar gewichtscontrole.  Je moet het natuurlijk wel kunnen want niet iedereen kan dit.
  2. Doe iets waar je plezier in hebt en kies niet iets wat je moet doen of omdat je vriend of vriendin het doet.  Je gaat het anders niet volhouden.
  3. Fiets of loop naar de supermarkt in de buurt.
  4. Neem regelmatiger de trap ipv de lift.
  5. Beweging is best bij daglicht en het daglicht is bij het ouder worden goed voor lichaam en geest.
  6. Sluit je eventueel aan bij een clubje of zoek vrienden met gelijke interesses.
  7. Wanneer je tram of bus neemt, stap dan een halte eerder uit en loop een stukje, het zal je zeker goed doen.
 

Beweging : Bewegen en voeding!

Het allerbelangrijkste om zin in beweging te krijgen is je dag op de juiste manier beginnen.  Begin je je dag met een aanval op je bloedsuikerspiegel dan zal de zin in bewegen al fel geminderd zijn omdat we juist door de suikerpiek een loom gevoel krijgen en weinig zin hebben om te gaan bewegen.  Wil je meer weten hoe ik het doe en mijn klanten in het juiste programma steek om vanaf het ontwaken een goede start te nemen, vul dan bijgaand formulier in en alles zal je duidelijk worden, ik help je zeer graag op weg :
Watontbijt jij
 
Door regelmatig in beweging te zijn zal je brandstofhuishouden ook regelmatig moeten aangevuld worden.  Automatisch zal een vinnige en fittere persoon naar gezondere alternatieven grijpen als deze in de winkel staat.  Door de juiste keuzes te maken zal men automatische betere voeding binnen krijgen.   
Ik heb al een erg goed begin voor je namelijk als je op bijgevoegde link klikt, heb je direct mijn 65 gezonde tussendoortjes die je zeer goede tips bezorgen met zelfs de winkel waar je ze kan kopen.
 
 
Verder is uitgebalanceerd eten in elke maaltijd van super belang.  10 jaar lang ben ik op zoek geweest naar de juiste combinaties om mijn dag goed te starten, het juiste tussendoor te eten en tijdens mijn maaltijden om mij fitter, mooier en vol zelfvertrouwen te voelen.   De 10 jaar hebben mij gebracht naar het plan dat ik nu heb voor alle vrouwen die er interesse voor hebben en waarvan ik zeker weet dat ik ze kan helpen.  Hieronder heb je de linke en neem alvast vrijblijvend een kijkje op mijn pagina :
 
Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie achter te laten ❀

Ik hoop natuurlijk van wel elke week schrijf ik met plezier verder te helpen met wonderbaarlijke tips en strategieën zodat jij jouw succesvolle resultaat zonder dat je tijd opoffert voor familie & plezier.

De el  dit gerust met vriendinnen? Elke vrouw verdient het?
Wil je alvast alvast een leuk hebbeding : GRATIS E-BOEK 65 TUSSENDOORTJES


Heb jij een vraag: wellnessconsulente.suzy@gmail.com
Elke maandag    post ik een nieuw blogartikel. 
Op woensdag    maak ik een nieuwe video >>     YOUTUBE kanaal

Liefs & knuffels
                

1 Comment

  1. Bedankt voor de tips!
    Ik beweeg/sport zelf ook minstens 7 minuten in de ochtend na het opstaan.
    Dan voel ik me frisser en fitter om de dag te beginnen.

Leave a Comment